Arendada või arenda?
Piret Bristol, ISCI superviisor ja coach
Sel sügisel algas koolitushooaeg Veigo Kella mõtlemapaneva artikliga „Inimeste arendamine. Tuleb lõpetada.“ (http://erinevadsignaalid.net/inimeste-arendamine-tuleb-lopetada/). Artikli autor refereerib mitmeid uuringuid nii kodu- kui välismaal, mis on sedastanud, et koolituste kasutegur on minimaalne ning ei tee inimestest tõhusamaid ega paremaid töötajaid.
Tsitaat: „Mõnda aega tagasi avaldas McKinsey Quarterly ootamatu fakti: ainult veerand küsitletud tippjuhtidest arvas, et koolitusprogrammid on mõõdetavalt parandanud nende ettevõtete toimimist. Teisisõnu, tervelt 75 % tippjuhte väljendasid arvamust, et koolitusprogrammid ei aita nende äri edukusele kuidagi kaasa.
Paneme siia kõrvale suurfirmade juhtimispraktikaid uuriva Corporate Executive Board’i andmed, mille järgi rohkem kui 50 % juhtidest arvab, et koolitusüksuse kaotamine ei avaldaks töötajate tulemuslikkusele mitte mingit mõju. See tähendab, et vähemalt pooled juhid ei näe koolituste taga reaalset kasu.
Kas kõik see on “välismaa fenomen”? Ei sugugi. Sarnasele järeldusele jõudis ka TÜ, TTÜ ja EBS-i koostöös valminud Eesti juhtimisvaldkonna uuring 2011. Kui võrreldi kõige nõutumaid koolitusteemasid (milleks olid inimeste juhtimise ja strateegiaga seonduv) ja ettevõtete vastavaid praktikaid, siis sai selgeks, et koolitustel õpitud tarkused leiavad ootamatult harva väljundi reaalsesse praktikasse. Teiste sõnadega: sisuliselt raiskavad ettevõtted juhtimiskoolitustel oma raha.“
Koolitajana olen palju mõelnud lühikeste „koolitussutsakate“ peale ning leidnud, et nende kaudu saab küll inimesed rutiinist välja ning laadida neisse annus uut energiat, ei saa aga eeldada oskuste või pädevuste kasvu. Aga kui tsiteerida veel Veigo Kella, siis, „inimesed ei vaja parandamist masstootmise vormis“, kuidas nad siis tahavad areneda? Vast tasub pöörduda individuaalsemate ning protsessile suunatud arendusmeetodite poole, nagu supervisioon, coaching, kovisioon jt.
Augusti lõpus kogunesid Euroopa superviisorid ja coachid järjekordsesse Suveülikooli Kaunasesse, et koos arutleda teemal „Building Trust Through Supervision“. Oli põnevaid loenguid, õpetlikke töötubasid, aga eelkõige kuhjaga arendavat suhtlemist kogenud kolleegidega paljudest Euroopa maadest.